آذربایجان

پرچمدار دموکراسی ، پیشگام توسعه

آذربایجان

پرچمدار دموکراسی ، پیشگام توسعه

جلال آل احمد و مساله زبان ترکی

جلال آل احمد

و مساله زبان ترکی 

 

 .

روشنفکران  ایران هر کدام بسته به گرایشات فکری و نظام عقیدتی خود و میزان باور به عدالت و برابری که در اندیشه آنان وجود داشت ، نگاههای متفاوتی به زبان ترکی ، جایگاه آن در ایران و لزوم  حمایت یا تخریب آن داشته اند .

ادامه مطلب ...

طنز و سیاست در جمهوری اسلامی

طنز و سیاست در جمهوری اسلامی

 

سیصد سال قبل ازمیلاد هنگامی که «پوستومیوس» سفیر روم برای مذاکرات صلح به دولت شهر« تارنت» یونان رفته بود مردم آن شهرلهجه و لباس سفیررا مسخره نمودند ویک نفر هم برای تحقیر  به  لباس بلند او که بر زمین کشیده می شد ادرار کرد . این حرکت قطره ای بود که کاسه صبر رومیان را لبریز کرد و برقراری هرگونه صلح را غیرممکن ساخت و پوستومیوس برخاست وباتهدید خطاب به مسخره کنند گان گفت :

« بخندید ، بخندید تا موقعی که فرصت دارید زیرا وقت آن خواهد رسید که گریه خواهید کرد، آن زمانی که من این لباس را با خون شما خواهم شست »

ادامه مطلب ...

تاثیر زبان ترکی بر فارسی

تاثیر زبان ترکی بر فارسی 

 

متکلمین به زبان ترکی، زبان اول ایران، علاوه بر شمال غرب ایران و یا ازربایجان ائتنیک، در تمام سطح کشور پراکنده اند. این زبان در مقیاس کشوری زبان اکثریت نسبی مردم ایران است. زبان ترکی در سطح بسیاری از مناطق ملی مانند گیلان، مازندران، لرستان و … نیز پس از زبان ملی منطقه مزبور (گیلکی، تبری، لری و ….) زبان دوم محل بشمار میرود. زبان ترکی در استان اصفهان هم، مانند کل فارسستان، زبان دوم است.

ادامه مطلب ...

ویژگی های زبان ترکی ( دکتر جواد هیئت)

ویژگی های زبان ترکی

.

تالیف دکتر جواد هیئت

.

متأسفانه در دوران پهلوی،به پیروی از افکار ملی گرایانه افراطی و شوونیستی بیش از نیم قرن در این باب سیاست جبر و تحمیل اعمال شد و از چاپ و انتشار هر گونه کتاب تورکی جلوگیری به عمل آمد و زبان فارسی هم بصورت زبان انحصاری دولتی و تحمیلی در آمد!در نتیجه این سو ء تدبیر و انحصار طلبی و سیاست زور گویی،زبانهای غیر فارسی مردم ایران،بویژه تورکی رسماممنوع شد.البته اینگونه رویه و اعمال غیر انسانی و ضد مردمی بدون واکنش نماند و در مردمی که زبانشان ممنوع اعلام شده بود عکس العمل هایی نا مطبوع و گاهی کینه و نفرت برانگیخت و خواه و نا خواه از شیرینی لهجه فارسی هم در مذاق آنها کاسته شد!؟

ادامه مطلب ...

تبعیض نژادی – حقوق قانونی شما

تبعیض نژادی – حقوق قانونی شما 

. Racial Discrimination - Your legal rights 

.

شما لازم نیست با تبعیض و مزاحمت بعلت رنگ پوست تان و یا تعلق قومی تان کنار بیاید. برای پایان دادن به این وضعیت قوانین مهمی وجود دارند. این جزوه حقوق قانونی تان را به شما توضیح می دهد و شما را راهنمایی می کند که در مقابل تبعیض چه اقداماتی می توانید انجام دهید.

ادامه مطلب ...

نژادپرستی در ایران معاصر

 نژادپرستی در ایران معاصر

 

قبل از این من در وبلاگم از عدم توجه کافی به پوشش مسائل حقوق شهروندی و نژاد پرستی ابراز تاسف کرده بودم. با توجه به اینکه دیدگاه شخصی من منحصر به جامعه فارس خارج ایران می باشد، تصمیم گرفتم به سراغ یک صاحبنظر بروم؛ هرچند ایشان اولین فردی نیستند که به موضوع نژادپرستی در مورد آذربایجانیهای ایران پرداخته است. نام ایشان دکتر علیرضا اصغرزاده است.

ادامه مطلب ...

فاشیسم فارس گرا و تبعات حضور آن در جامعه

 

فاشیسم فارس گرا

               و تبعات حضور آن در جامعه  

چکیده متن :

باورهای  فاشیستی و نگاه غیر انسانی به ملل و اقوام غیر فارس در ایران باعث میگردد  که هموطنان فارسی زبان به خصوص تهرانی ما در تعاملات و به خصوص مجادلات لفظی با ترکها ، اعراب و دیگر ملل و اقوام غیر فارس ایرانی ، تکلم آنان به زبان فارسی ولی با لهجه غیر تهرانی را دست آویز تحقیر و تخریب آنان قرار داده و تنش ملی – قومی را در ایران افزایش دهند تبعات تداوم این تعامل بیمار و نادرست در گذشته  ( اواخر دوره قاجار و نیز دهه 1320 شمسی و سالهای اول انقلاب اسلامی ) ایران را به مرز فروپاشی کشانده است و هم اکنون نیز همچون خاکستر زیر آتش هر لحظه که امکان بروز می یابد ، جنگ و تنش و واگرایی را موجب می گرد که نمونه آن فعالیتهای تروریستی پژاک در غرب و شمالغرب ایران و گروهگ ریگی در جنوبغرب ایران است .

ادامه مطلب ...