آذربایجان

پرچمدار دموکراسی ، پیشگام توسعه

آذربایجان

پرچمدار دموکراسی ، پیشگام توسعه

"21آذر و نقض حقوق بشر"

کنفرانس 

"21آذر و نقض حقوق بشر"

 

همزمان با 64 امین سالگرد تاسیس حکومت ملی در آذربایجان جنوبی به رهبری سید جعفر پیشه وری، کنفرانسی تحت عنوان" 21 آذر و نقض حقوق بشر در آذربایجان جنوبی" با حضور جمع کثیری از دوستداران حرکت ملی آذربایجان و با سخنرانی مشروح مهندس "احمد دمیرچی" دبیر امور بین الملل موسسه کاموسن ترکیه و نیز وکیل "صالح کامرانی" یکی از فعالین سرشناس حرکت ملی و نیز سخنان کوتاه داوود توران، زائور بایراملی و فرزاد صمدلی در کانون فرهنگی آذربایجان در آنکارا برگزار شد.

در ابتدای برنامه سرود ملی ترکیه و به دنبال ان مارش حکومت ملی آذربایجان  نواخته شد.

سپس داوود توران بعنوان مجری و یکی از نویسندگان و فعالین حرکت ملی آذربایجان، برنامه ضمن خوش آمد گویی به حضار اظهار داشت: 21 آذر هم روز جشن و هم روز ماتم ملی است. چراکه  ترکهای آذربایجان جنوبی که از ابتدای قرن گذشته در تکاپوی مبارزات ازادیخواهانه و ملی بودند در12 دسامبر سال 1945 موفق به تاسیس نخستین دولت رسمی و مدرن خود شدند که متاسفانه این دولت ملی یکسال بعد در 12 دسامبر سال 1945 به دنبال حمله حکومت مرکزی فروپاشید و هزاران تن کشته و هزاران تن دیگر نیز تبعید و زندانی شدند.

توران خاطرنشان کرد ملت آذربایجان جنوبی در آن زمان یک نظام سیاسی مدرن تشکیل داده و همه آنچه را که لازمه تاسیس یک حکومت است به انجام رسانده بود.

وی افزود حرکت ملی آذربایجان از زمان مشروطیت آغاز شده و طی قرن گذشته در اشکال مختلف به ظهور رسید که بارزترین نمونه آن قیامهای سال 2006 در آذربایجان جنوبی و سرداده شدن شعارهای "هارای هارای من تورکم" ملت آذربایجان است.  

توران تاکید کرد که مردم آذربایجان با سر دادن این شعار در حقیقت هویت خود را فریاد کشیدند.  

وی تاکید کرد که نقض حقوق ملت آذربایجان همچنان ادامه دارد و جایگزینی حکومتها در ایران تاثیری در وضع موجود نداشته است.

پس از سخنان داوود توران فیلم کوتاه مستندی از تاسیس حکومت ملی، اقدامات ان، حمایتهای مردمی و فروپاشی آن در اثر حمله ارتش خونریز ایران به آذربایجان در معرض دید عموم قرار گرفت.  

در بخشی از این فیلم، هنگامیکه سخنان سید جعفر پیشه وری صدر فرقه دمکرات آذربایجان در خصوص تقسیم اراضی و نیز ضرورت دفاع از حقوق ملت بصورت مسلحانه پخش گردید حضار اقدام به تشویق ممتد این اظهارات نمودند.

پس از نمایش این فیلم مستند احمد دمیرچی دبیر امور بین الملل موسسه کاموسن ترکیه و نیز یکی از بنیانگذاران کانون بین المللی حقوق ترکها به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن یک بحث تئورک در خصوص مبانی حقوق بشر و نیز ضروریات آن با اشاره به نقاط عطف تاریخ حقوق بشراز جمله سنگ نوشته قانون حمورابی امپراطور بابل در تاریخ 1760 قبل از میلاد بعنوان نخستین قانون مکشوفه بشری، خطبه حجه الوداع حضرت رسول اکرم(ص) در سال دهم هجری، انتشار بیانیه مگنا کارتا(توافق نامه بزرگ) در سال 1215 میلادی از سوی امپراطور وقت بریتانیا، بیانیه استقلال آمریکا در سال 1776 میلادی ، بیانیه حقوق بشر انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789 و نیز انتشار اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال 1948، اظهار داشت رویکرد مبارزات حقوقی بشر در طول تاریخ در واقع لحاظ غیر تبعیض آمیز کلیه حقوق فردی و اجتماعی انسانها است که این حقوق از بدو تولد هر انسان همراه وی متولد می شود.

احمد دمیرچی در دومین بخش از سخنرانی خود به بررسی بافت جمعیتی ایران و نیز  موارد نقض حقوق ترکها و اذربایجانیها در ایران پرداخت.

وی با بیان اینکه از سال 963 میلادی با تاسیس امپراطوری غزنوی (963-1187) در ایران به ترتیب سلسله های ترک سلجوقی(1038-1157)،خوارزمشاهی(1148-1286) ، ایلخانی (1256-1336)، تیموری(1370-1507)،قاراقویونلو (1380-1469)، آق قویونلو (1380(1403-1514)، صفوی(1501-1722)، افشاری(1736-1796) و قاجار(1796-1925) حکومت کردند افزود پس از قریب هزار سال زمامداری ترکان در تاریخ 1921 رضا پهلوی با کمک بیگانگان و در پی یک کودتا، قدرت را از امپراطوری قاجار گرفت و اقدام به تاسیس پادشاهی پهلوی در ایران براساس معیارهای قوم فارس نمود.  

وی با بیان اینکه در طی سالهای 1945 و 1946 حکومت ملی آذربایجان بعنوان یکی دیگر از حکومتهای ترک تشکیل شد، افزود سرانجام با انقلاب سال 1979 رژیم پهلوی نیز سرنگون شد و حکومت جمهوری اسلامی بر زمام قدرت نشست که تاکنون نیز ادامه دارد.

احمد دمیرچی افزود براساس دادها های سال 2006 جمعیت ایران بالغ بر 70 میلیون نفر اعلام شده است که از این تعداد قریب به 60 درصد یعنی در حدود 40 میلیون نفر از جمعیت ایران ترک تبار هستند.

15 میلیون فارس و 15 میلیون دیگر نیز اعراب، اکراد و بلوچها، مازندرانیها، گیلانیها، طالشها و لرها... هستند.

دمیرچی گفت تنها در تهران بیش از نیمی از جمعیت را ترک تبارها تشکیل می دهند. در این میان ترکهای خراسان شمالی، ترکمن و قشقائی و افشار نیز میلیونها نفرند.

 

چرا به رغم حضور جدی ترکها در تقویت فرهنگ و تمدن فارسها، در حال حاضر ترکها از حق تحصیل به زبان مادری خود محرومند، چرا اسامی تاریخی و جغرافیائی ترکها به فارسی تغییر داده می شود، یا به چه دلیل میراث تاریخی و فرهنگی ملت ترک در ایران تحریف و تخریب می گردد؟!

دومین سخنران کنفرانس، صالح کامرانی یکی از فعالین سرشناس حرکت ملی آذربایجان بود که طی 20 سال گذشته وکالت و دفاع از حقوق دهها تن از فعالین حرکت ملی آذربایجان را در شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی بر عهده گرفت و خود نیز به دلیل جسارت و ایمانش ماههای سختی را در زندان اوین تهران و تحت شکنجه سپری کرد.

صالح کامرانی در ابتدای سخنان خود روز 21 آذر را به خاطر تاسیس حکومت ملی در سال 1324 تبریک و به خاطر سقوط خونین و کشتار عمومی مردم و در واقع نسل کشی آنان در سال 1325 به عموم ملت آذربایجان تسلیت گفت.

او براین نکته تاکید کرد که دردها و رنجهای ملت آذربایجان در سینه این ملت پر درد وجود دارد .

کامرانی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح یک سئوال پرداخت:

ایا ملت آذربایجان جنوبی یک اقلیت نیازمند برخورداری از موازین حقوقی موجود در رابطه با حقوق اقلیتها می باشد و یا خود یک ملت در حد اکثریت در ایران است؟!

کامرانی با بیان اینکه قریب به 45 میلیون تن از جمعیت ایران را ترکها و بالاخص تورکهای آذربایجان تشکیل می دهند نتیجه گرفت که ملت آذربایجان جنوبی نه یک اقلیت بلکه اکثریتی است که نه تنها از حقوق اقلیت نیز محروم بوده بلکه موجودیتش کاملا مورد انکار حاکمان قرار گرفته به گونه ایکه در هیچ سند رسمی نامی از این در حد ملت اکثریت برده نشده است.

 

صالح کامرانی همچنین اظهار داشت اگر ملت آذربایجان در حد اقلیت بود هرگز نمی توانست به مدت هزار سال با تاسیس امپراطوریهای بسیار بزرگ و قدرتمند بر فلات ایران حکومت کند.

او افزود متاسفانه به رغم این گذشته بی نظیر، ملت آذربایجان به دلیل انکار شدنش در دهه های گذشته مجبور گردید تا با توسل به موازین حقوق بین المللی در خصوص حقوق اقلیتها به دفاع از حقوق انسانی و اجتماعی خود برخیزد.

او تاکید کرد ملت آذربایجان به دلیل اکثریت بودن، محق است که بدون در نظر گرفتن آراء دیگران در خصوص حق تعیین سرنوشتش تصمیم بگیرد.

صالح کامرانی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت برخورداری ملت آذربایجان از سه اصل ذیل تاکید کرد:

حق موجودیت

حق برخورداری از حقوق فرهنگی

حق تعیین سرنوشت

او افزود تبعیض علیه یک قوم منبع همه مسائل است و طی 20 سال گذشته هزاران آذربایجانی صرفا به دلیل دفاع از زبان و فرهنگ خود راهی زندان شده اند و یا دهها تن از آنها به شرف شهادت نائل گردیده اند.

وی همچنین رنجهای تاریخی ملت آذربایجان را برشمرد که از زمان جنگ جهانی اول با نسل کشی صدها هزار آذربایجانی از سوی ارامنه و کردها و سپس به دنبال پایان جنگ جهانی دوم با کشتار دهها هزار تن دیگر از جانب حکومت مرکزی ایران همراه بوده و متاسفانه از بازتاب کافی در جهان برخوردار نبوده است.

کامرانی اظهار داشت در همه این نسل کشی ها هدف اصلی روشنفکران ملت آذربایجان و سپس قاعده جعیت بوده چرا که دشمنان ملت ما در تلاش بودند تا با قتل عام اندیشمندان و دانشمندان جامعه آذربایجان، موجودیت معنوی و مادی آن را به مخاطره بیندازند.

کامرانی همچنین بر اهمیت شناسائی این جنایات بعنوان نسل کشی علیه ملت آذربایجان تایکد نمود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع زندانیان سیاسی آذربایجان جنوبی در زندانهای ایران، اتهامات وارده علیه آنان را اتهاماتی غیر حقوقی و در واقع دروغین دانست.

وی ضمن بر شمردن نام برخی از فعالین بازداشت شده حرکت ملی آذربایجان و بطور مشخص از عباس لسانی و سعید متین پور نام برد و به بررسی احکام سیاسی صادر شده از دادگاههای ایران علیه آنان پرداخت.

صالح کامرانی در پایان خواستار برچیده شدن تمامی تضییقات فرهنگی علیه ملت آذربایجان و آزادی زندانیان سیاسی شد.

پس از صالح کامرانی زائور بایراملی یکی از فعالین سیاسی و فرهنگی آذربایجان شمالی، در سخنان کوتاهی ضمن بیان اینکه راه محمد امین رسولزاده، سید جعفر پیشه وری و ابوالفضل ائلچی بی، مبتنی بر یک مسیر و یک ایدئولوژی بوده و همه آنان خواستار وحدت آذربایجان بوده اند براین نکته تاکید کرد که اگر امروز 181 سال از جدائی دو سوی آذربایجان از یکدیگر می گذرد راه تحقق وحدت مجدد ملت آذربایجان، استقلال آذربایجان جنوبی همانند آذربایجان شمالی و تشکیل آذربایجان واحد و یکپارچه است.

 

وی نیز در سخنان کوتاهی ضمن اشاره به روز 26 آذر 1325 روز فاجعه کتابسوزان در آذربایجان جنوبی، اظهار داشت این فاجعه ضد بشری همانند فاجعه کتابسوزان نازیها در آلمان هیتلری در شب دهم ماه می سال 1933 است.

صمدلی افزود فاشسیتهای ایرانی نیز همانند برادران نازی خود اقدام به سوزاندن هزاران جلد کتاب نوشته شده به زبان ترکی در مدارس آذربایجان و دانشگاه تبریز نمودند و در کمال نامردی کودکان را تحت فشار گذاشتند تا کتابهای دریافتی خود از مدارس را در آتش بیفکنند در حالیکه آنسوتر در روز 26 آذر در همان میدان دانشسرای تبریز برخی از پاکترین و فداکارتین جوانان آذربایجان بر دار آویخته شده بودند.

صمدلی گفت بی تردید هدف فاشیستها پس از تحقق نسل کشی بسیار خونین فیزیکی انجام نسل کشی فرهنگی در آذربایجان و سوزاندن زبان ملت آذربایجان بود که در حال حاضر نیز ادامه دارد.

فرزاد صمدلی همچنین با اشاره به قرارداد حقوقی منعقده میان نمایندگان حکومت ملی آذربایجان و ایران در تاریخ 23 خرداد سال 1325 خواستار بررسی مجدد اعتبار حقوقی و مفاد این قرارداد گردید.

صمدلی همچنین با اشاره به سخنان زائور بایراملی گفت دنیا مطمئن باشد اگر ملت چهار میلیونی آذربایجان شمالی در تاریخ 1991 قادر شد تا 100 میلیون روس شوروی را شکست دهد و قلم پای کمونیزم و استعمار را در قفقاز بشکند، ملت چهل میلیون تورک آذربایجان به همراه دیگر تورکهای ایران دست در دست هم خواهند توانست ستون فقرات فاشیزم آریائی را خرد کنند. 

برگرفته از : 

http://qosacaysesi.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد