آذربایجان

پرچمدار دموکراسی ، پیشگام توسعه

آذربایجان

پرچمدار دموکراسی ، پیشگام توسعه

اقلیت های قومی و توسعه سیاسی-اجتماعی در ایران رویکرداستراتژیک(۲)

اقلیت های قومی و توسعه سیاسی-اجتماعی در ایران

(رویکرد استراتژیک)

در این باره نیز دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. از جمله گفته میشود: ”قوم یک گروه انسانی است که فرهنگ خاص خود دارد (آشوری، ص 40)

ادامه مطلب ...

مناقشه قره باغ ( ۴)

سیاست رهبران شوروی  

پس از استالین نسبت به قومیت ها :

ارامنه قره باغ در اوائل سال 1963، طی طوماری از خروشچف تقاضای الحاق قره باغ به ارمنستان را نمودند. خروشچف خیلی زود متوجه شد که توجه به احساسات ملی و اعطای امتیاز به ملیت ها، نه تنها مسئله را حل نخواهد کرد، بلکه باعث تشدید احساسات ملی و رشد ناآرامی های قومی خواهد شد.

ادامه مطلب ...

مناقشه قره باغ (۳)

قفقاز و سیاست رهبران شوروی نسبت به قومیتها

اتحاد جماهیر شوروی در زمان تأسیس با گسترهای وسیع از نظر جغرافیایی ولی متراکم از حضور ملیتهای گوناگون بر ویرانههای امپراتوری فرو پاشیده تزارها بنا شد که این امر از لشگرکشیها و جهانگشاییهای مداوم تزارها حاصل آمده بود. 

 

ادامه مطلب ...

ریشه یابی مناقشه قره باغ (۲)

 ریشه یابی مناقشه قره باغ (۲)

ازنظر دینی و مذهی نیز جمعیت منطقه شامل مسلمانان شیعه ، سنی ، یزیدی ،بهاییان ،مسیحیان ارتدوکس و گریگوری و گرجی و نیز یهودیان میباشد یعنی هر سه دین آسمانی با شاخه های انحرافی چون بهاییت را مشاهده می کنیم . 

  مناقشه قره باغ  که به عنوان مطالعه موردی انخاب گشته بر خلاف آنچیزی که برخی گروهها به خصوص ملی گراهای لائیک در ایران تبلیغ میکنند ، صرفا مناقشه ای قومی - ملی یا فرهنگی - زبانی نبوده و به شدت رنگ مذهبی داشته است .

مساجدی که در سرزمینهای اشغالی به دست ارامنه ویران گشتند یا تبدیل به محل نگهداری دام و طیور  شدند ، اسامی جلاله الله و اسامی اهل بیت ( ع)  که مورد اصابت تیر مستقیم قرار گرفتند و قرآنها و کتب مقدس اسلامی و شیعی که آتش زده شدند ، که ازشدت نفرت ارامنه علیه مسمانان و شیعیان  حکایت می کند ، دلیلی بر این ادعاست .

ادامه مطلب ...

ریشه یابی مناقشه قره باغ (۱)

ریشه یابی مناقشه قره باغ  

مقدمه :

 اختلافات قومی یکی از دلایل اصلی بروز مناقشات و بحرانها در قفقاز جنوبی پس از فروپاشی شوروی بوده است. بسیاری از اندیشمندان معتقدند که قرن 21 همانند قرن گذشته عرصه تعارضات و تنازعات قومی خواهد بود و احتمالاً در آینده بحرانهای ملی ،  قومی ، مذهبی و  هویتی گسترش خواهد یافت و نظام بینالملل با منازعات و تحولات سیاسی امنیتی بیشتری مواجه خواهد شد.

ادامه مطلب ...