آذربایجان

پرچمدار دموکراسی ، پیشگام توسعه

آذربایجان

پرچمدار دموکراسی ، پیشگام توسعه

جنایات ارامنه علیه آذربایجان ایران ( بخش پایانی)

 تشکیل اتحاد اسلام

11ـ تشکیل اتحاد اسلام در خوی و سلماس و اورمیه در بیان رفتن حقیر با چند نفر به ارومیه به جهت تهنیت و تبریک قماندار قول اردوی زمان، علی رفعت بیک، به خواهش بهجت بیک نام، رئیس مجلس اتحاد اسلام سابقاً مذکورگردید  

 

حضرات ترکان بعد از آمدن به صفحه آذربایجان مردم را با خودشان بر دوستی و اتحاد دعوت کرده و بنای شان بر این بود که چنانچه ما بین عموم فرق خاچ پرست اتفاق و اتحادی واقع است که در سایه آن اتفاق و اتحاد عمومی در روی زمین با عزت و شرف زندگانی می نمایند 

 با وجودی که اختلاف مذهبی مابین کاتولیک و ارتدوکس و پروتستانی چه قدر است و مابین این ها نیز اختلافات بسیار و مسالک بی شمار دارند ارمنی و آسوری از جهت مذهبی هیچ موافقتی ندارند مگر اینکه در ستایش صلیب اتحادی دارند  و هکذا روس و انگلیس و دول دیگر . 

 هکذا اسلام را هم لازم است که مابین خود هاشان اتفاقی و اتحادی در حمایت همدیگر کرده و معاونت از یکدیگر داشته باشند.

 به جهت پیشرفت مقاصد شان تا بیشتر از این گرفتار مذلت و بدبختی و نکبت و بی شرفی نبوده باشند.  

از این جهت مجلس اتحادی به اسم «اتحاد اسلام» افتتاح کرده و مردم را به دوستی دعوت همی کردند و این اتحاد در قفقاز چند سال قبل مابین شیعه و سنی خصوصا با ترکان پس از جنگ ارمنی و مسلمان در کار بوده است.

 لاجرم بهجت نامی که در آن تاریخ مامور سیاسی و مباشر مجلس اتحاد اسلام بود در عید قربان از سنه هزار و سیصد و سی و شش اصرار نمود که باید هیئتی منتخبه از شماها محض اظهار دوستی و اتحاد به ارومیه رفته و از پاشا قماندار قول اردو دیدنی بنمائید.

 ضمناً بعضی مطالب خود را راجع به عامه اهل بلدات به پاشا برسانید.چون در آن جزء زمان به غیر از اطاعت و قبول چارهو بدی نداشتیم. لاجرم این بنده با چند نفر دیگر از محترمین که همه را کتبا انتخاب کرده و رسماً خواهش نموده بودند. به همراهی جناب آقای شجاع نظام مرندی - اطال الله اقباله - که در حقیقت شخصی است کافی و قابل و نجیب و خانوادتا حکمران بلد بودند.

برگرفته از : http://arja1.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد