آذربایجان

پرچمدار دموکراسی ، پیشگام توسعه

آذربایجان

پرچمدار دموکراسی ، پیشگام توسعه

مناقشه قره باغ (۳)

قفقاز و سیاست رهبران شوروی نسبت به قومیتها

اتحاد جماهیر شوروی در زمان تأسیس با گسترهای وسیع از نظر جغرافیایی ولی متراکم از حضور ملیتهای گوناگون بر ویرانههای امپراتوری فرو پاشیده تزارها بنا شد که این امر از لشگرکشیها و جهانگشاییهای مداوم تزارها حاصل آمده بود. 

 

این میراث تنشزا به علاوه رشد اقوام غیر روسی و افزایش مطالبات قومی و تاریخی آنان از نظام سیاسی حاکم رهبران اتحاد جماهیر تازه تأسیس را به اتخاذ سیاستهایی به منظور مدیریت حرکتهای واگرایانه در چارچوب این اتحادیه وادار کرد. براساس آمار در ژوئیه 1990 اقوام غیرروس 22/49 درصد جمعیت 290938469 نفری اتحاد شوروی را تشکیل میداد.

طرح انسان طراز اول شوروی که خلق یک انسان غیر طبقاتی و همگن را در سرتاسر شوروی مورد نظر داشت در واقع جنبهای دیگر از سیاستهای روسیسازی اقوام و ملیتهای غیر روس  در این کشور به شمار میآمد.

 البته این امر هیچگاه به منصه ظهور نرسید. استدلال میشد که فروپاشی این اتحادیه و ظهور دولتهای ملی جدید براساس تمایزات هویتی و قومی به تنازعات قومی در این منطقه پایان خواهد داد اما افزایش کشمکشهای سیاسی و حتی نظامی میان این دولتهای جدید به ویژه در منطقه قفقاز نقطه پایانی بر این نظرات محسوب میشد.

تجدید حیات این منازعات در اشکال جدید در منطقه نتیجه سیاستهای رهبران شوروی در مورد قومیتها در طول سالیان حکمرانی آنان بر اتحاد شوروی در مورد قومیتها به شمار میرود.

تبارشناسی این سیاستها در ادوار مختلف تاریخی میتواند شناخت صحیحتری از علل ایجاد این ستیزهها را در منطقه ”و به خصوص بحران قرهباغ“ به دست دهد. در این بخش به بررسی این سیاستها خواهیم پرداخت.

استالین و قومیت ها :

. در دوران استالین. تغییرات اجتماعی که هدفش از میان بردن ویژگی ها و هویت ملی بود، در مورد همه و در همه جا به اجرا در آمده بود.

در عملکرد استالین در این دوران می توان دو وجه متفاوت را شناسایی کرد :

 اول ، احترام ظاهری به ملت های تشکیل دهنده اتحادیه؛

دوم، میل باطنی به از بین بردن کلیه علل وجودی ملی گرایی.

 تحقق وجه دوم را می توان از خلال تصفیه ها و تبعیدهای سال های 1920 و بعد از آن، و از بین بردن روشنفکرانی یافت که به سمت میهن پرستی بازگشته بودند.

 این تصفیه که در جمهوری‏های مختلف به گونه ای بنیادی صورت گرفت در خلال جنگ جهانی دوم نیز یک بار دیگر امکان ظهور یافت.

در این مورد سه عامل حائز اهمیت فراوان هستند :

1- آسیب پذیری دولت فدرال ؛

2- تعمیم و گسترش دوباره احساسات ملی ؛

3- ضربه پذیری دولت های پیرامونی در شرایط متشنج بین المللی و امکان انتقال این ضربات به دولت مرکزی .

در چنین شرایطی، اجرای این سیاست نسبت به اقوام مختلف، و تقسیم قفقاز به سه جمهوری سوسیالیستی سابق، یعنی گرجستان، ارمنستان و آذربایجان و برخی مناطق خودمختار، سبب اتحاد سیاسی نگردید، زیرا مرزبندی های موجود و تقسیم‏بندی های نابرابر ملی، نژادی، دینی و مدنی، با این اتحاد سیاسی تناقض داشت.

جنگ جهانی دوم، استالین را بر آن داشت تا با ورود عناصر جدیدی مانند لزوم “ همبستگی های ملی، مذهبی و تاریخی“ برای احساسات ملی و مسئولیت های ملی نوعی هرم ارزشی تعبیه کند. هرمی که در رأس آن روسها قرار داشته باشند.

برای مشروعیت بخشیدن به این طرز تفکر و القای جایگاه برجسته ملت روس نسبت به سایر ملت ها و تداوم آن، باید روسها از جمیع جهات تفوق یابند.

به منظور تحقق بخشیدن به این هدف، شبیه سازی و یکسان سازی فرهنگی صورت گرفت و به تدریج، فرهنگ روس بر سایر فرهنگ ها تقدم یافت و فدراسیون به صورت جامعه ای در آمد که در آن ”برادر بزرگتر“ (روسیه) بر امور تسلط یافت. تسلطی که هر چند در ابتدا نسبی بود، ولی عامل زمان واجبار، نسبیت و محدودیت را اندک اندک کاهش داد.

پس از سقوط جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و استقرار حاکمیت مسکو بر این مناطق، مسئله قره باغ در چارچوب سیاست های کلی نسبت به قومیت ها به طور موقت حل شد.  

ارامنه معتقدند که استالین با هدف خارجی خشنود ساختن ترکیه و بسط روابط با این کشور و صدور انقلاب بلشویکی به شرق و برقراری ارتباط نزدیکتر با مسلمانان از طریق جمهوری آذربایجان، قره باغ را به آذربایجان واگذار نمود.

 ایجاد مشکلات ارضی و مرزی برای جمهوری‏های مختلف به عنوان مانع در راه گرایش های جدایی خواهانه آنها از اتحاد جماهیر شوروی بود تا سبب شود که رهبران و مردم این جمهوری ها را در زمانی که به فکر جدایی از شوروی می افتند، به این اندیشه وا دارد که در مسیر جدایی و یا پس از آن، با بحران ها و جنگ هایی در رابطه با برخی از مناطق مواجه خواهند شد.

 استالین با تعیین خطوط مرزی در قره باغ و دیگر مناطق، به صورتی که اهداف فوق را تأمین نماید و با استفاده از سیاست ترور و وحشت، توانست تا حد زیادی به طور موقت به اهداف خود دست یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد